Οι φυτικές στερόλες είναι συστατικά των φυτικών τροφών που ανήκουν στην ομάδα των στερολών όπως και η χοληστερόλη. Δομικά μοιάζουν πολύ με τη χοληστερόλη και απορροφώνται με τον ίδιο τρόπο από το γαστρεντερικό σύστημα. Έτσι, τα τελευταία χρόνια συμφώνα με μελέτες αποδείχθηκε ο ρόλος τους στη μείωση της χοληστερόληςΜάλιστα, οι φυτικές στερόλες είναι το πιο αποτελεσματικό συστατικό των τροφών στη μείωση της LDL χοληστερόλης και του καρδιαγγειακού κινδύνου. Οι φυτικές στερόλες και στανόλες έχουν παρεμφερή δομή με τη χοληστερόλη. Οι στερόλες περιέχονται σε μικρές ποσότητες σε πολλά φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, σπόρους, όσπρια, φυτικά έλαια και άλλες φυτικές πηγές, και είναι βασικά συστατικά των φυτικών κυτταρικών μεμβρανών

Ερευνητικά έχει φανεί πως η πρόσληψη 1,5-3g φυτικών στερολών καθημερινά μπορεί να μειώσει την LDL χοληστερόλη κατά 7-12,5% σε 2-3 εβδομάδες

Σε ποια τρόφιμα περιέχονται φυσικά;

Όπως προδίδει και το όνομά τους (φύτο-στερόλες), περιέχονται φυσικά σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως τα φυτικά έλαια, οι ξηροί καρποί, τα λαχανικά, τα φρούτα και τα όσπρια. Μία χορτοφαγική διατροφή που είναι φυσικά πλούσια σε αυτές τις τροφές, φαίνεται να προσδίδει μεγαλύτερη ποσότητα φυτικών στερολών σε σχέση με μία δυτικού τύπου διατροφή, πλούσια σε ζωικά τρόφιμα και κορεσμένα λιπαρά.

Πόση ποσότητα φυτοστερολών χρειάζεται να προσλαμβάνουμε;

Μία διατροφή πλούσια σε φυτικά τρόφιμα μπορεί να φτάσει τα 0,5 γραμμάρια φυτοστερολών. Βέβαια, οι φυτοστερόλες έχουν μεγάλη αξία για τα άτομα που έχουν αυξημένη ολική και LDL χοληστερόλη γνωστή ως «κακή» χοληστερόλη. Εάν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, είναι σημαντικό να αυξήσετε την κατανάλωσή τους και να φτάνετε κοντά στα 2-3 γραμμάρια. Για να γίνει αυτό, εκτός από τα φυτικά τρόφιμα, θα χρειαστεί να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας και εμπλουτισμένα τρόφιμα. Ας δούμε όμως πώς μπορούμε  να τα εντάξουμε  στην καθημερινότητά μας!

5 τρόποι να τις εντάξετε στην καθημερινότητά σας

1. «Εμπλουτίστε» το πρωινό σας γεύμα

Στο εμπόριο κυκλοφορούν προϊόντα επάλειψης όπου τα 2 κουταλάκια του γλυκού (10γρ) σας παρέχουν το 1/3 της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε φυτοστερόλες. Μπορείτε λοιπόν να αλείψετε το ψωμί σαςή τη φρυγανιά σας με αυτά και να το συνοδεύσετε με 1 ποτήρι γάλα εμπλουτισμένο σε φυτικές στερόλες.

2. Αυξήστε την πρόσληψη φυτικών τροφών

Προσπαθήστε να εντάξετε στην καθημερινή σας διατροφή αρκετά λαχανικά, φρούτα, ξηρούς καρπούς και σπόρους, φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο, καθώς και όσπρια.

3. Αξιοποιείστε ξηρούς καρπούς ως σνακ

Οι ξηροί καρποί περιέχουν σημαντική ποσότητα φυτικών στερολών. Χρειάζεται λίγη προσοχή στην ποσότητα που θα καταναλώσετε, καθώς είναι τρόφιμα που παρέχουν αρκετές θερμίδες σε μικρή ποσότητα τροφίμου, όμως στα πλαίσια μίας διατροφής πλούσιας σε ελαιόλαδο, σπόρους, λαχανικά, φρούτα και όσπρια θα σας βοηθήσουν να καλύψετε ένα μικρό ποσοστό των φυτοστερολών που χρειάζεστε καθημερινά.

4. Αντικαταστήστε το ζωικό βούτυρο με ελαιόλαδο και φυτικά προϊόντα επάλειψης πλούσια σε φυτικές στερόλες

Στη μαγειρική προτιμήστε τη χρήση ελαιόλαδου, αντί για το ζωικό βούτυρο, ενώ όταν θέλετε να συνοδέψετε το ψωμί και τη φρυγανιά σας προτιμήστε τα φυτικά προϊόντα επάλειψης με προσθήκη φυτικών στερολών!

5. Αντικαταστήστε τα επιδόρπια γιαουρτιού με εμπλουτισμένα σε φυτικές στερόλες

Εάν σας αρέσει το γιαούρτι και το καταναλώνετε ως σνακ ή ως πρωινό ή βραδινό γεύμα, μπορείτε να τα αντικαταστήσετε με τα αντίστοιχα επιδόρπια γιαουρτιού που είναι εμπλουτισμένα και το 1 κεσεδάκι σας παρέχει το 1/3 της συνιστώμενης ποσότητας για τη μείωση της χοληστερόλης.

Συμπερασματικά

Η συνιστώμενη ποσότητα των 2-3 γραμμαρίων την ημέρα είναι κάτι εφικτό, το οποίο για να επιτευχθεί χρειάζεται να ακολουθήσετε μία διατροφή πλούσια σε φυτικής προέλευσης τρόφιμα (η οποία ούτως ή άλλως είναι ευεργετική στην πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων) και σε αυτή να συμπεριλάβετε τα εμπλουτισμένα προϊόντα που υπάρχουν διαθέσιμα στο εμπόριο για αυτό το σκοπό.

 

 

 

Συντάκτης: Σωτηρία Κεσόγλου, διατροφολόγος.

No Comments Yet

Comments are closed

Το Pretty Dose
περιοδικό pretty dose

Περιοδικό για την μόδα, την ομορφιά, την ευεξία, την προσωπική φροντίδα, την διακόσμηση, τα ταξίδια και για όλα όσα μας κάνουν χαρούμενους!

Διευθύντρια & Υπεύθυνη Έκδοσης:
Χριστιάννα Πίτη

Ιδιοκτησία, Branding & Διαχείριση:
Leading Brands Agency

Αρέσει σε %d bloggers: