Από τις απαρχές του ανθρώπινου πολιτισμού, η ένδυση έπαιξε τεράστιο ρόλο στην κοινωνία και στο πολιτιστικό κομμάτι κάθε λαού. Περσία, Αίγυπτος, Ελλάδα, είναι από τις κυριότερες πηγές έμπνευσης και οι βασικοί πυλώνες που βασίστηκε η σύγχρονη μόδα στον δυτικό κόσμο, τουλάχιστον από τις αρχές του 20ου αι. μέχρι και σήμερα. Και πιο συγκεκριμένα, ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός ενθουσίασε και συνεπήρε τους τότε δημιουργούς μόδας, με αποτέλεσμα η υψηλή ραπτική να καθοριστεί και να επηρεαστεί από τον κλασσικισμό.

Αριστερα: Delphos Dress(Mariano Fortuny,1907) Κεντρο: Chanel Δεξιά: Dolce & Gabbana

Τι είναι, όμως αυτό το οποίο “ζήλεψαν” οι ευρωπαίοι σχεδιαστές μόδας από έναν αρχαίο πολιτισμό 3000 ετών; Τα κλασσικά σχέδια, τις ίσιες γραμμές, την απλότητα και την αρμονία που εκπέμπουν τα αρχαιοελληνικά ρούχα. Με πρωτοπόρο, τον Mariano Fortuny με το Delphus Dress κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 10′, μέχρι και σήμερα με τον οίκο Versace να μεγαλουργεί και ταυτόχρονα να εξυμνεί την αρχαιοελληνική κουλτούρα, κυρίως την μυθολογία πέρα από τις γραμμές των ρούχων. Στον έναν και κάτι αιώνα παγκόσμιας μόδας, το στοιχείο του ελληνισμού δεν έχει λείψει σχεδόν ποτέ από την haute couture κάθε δεκαετίας, αλλά που είναι η Ελλάδα και η ελληνική μόδα μέσα σε αυτή την περίοδο; Η Ελλάδα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα βρισκόταν σε άθλια οικονομική αλλά και πολιτικοκοινωνική κατάσταση, οπότε ήταν αδύνατο να ασχοληθεί με μόδα και υψηλή ραπτική. Μετά τους δύο παγκόσμιους πολέμους, όπου οι χώρες σιγά σιγά περνούσαν σε μια κατάσταση ανάπτυξης, ευημερίας, δημιουργίας και ανοικοδόμησης, έτσι και στην χώρα μας, άρχισε να εμφανίζονται οι πρώτοι σχεδιαστές, οίκοι μόδας, fashion shows, και η κατάσταση έδειχνε ελπιδοφόρα, Τσεκλένης(60s), Billy Bo(70s), Κοκοσαλάκη(90s).

Δυστυχώς, από το 2000 και μετά, βλέπουμε πως η ελληνική μόδα, άρχισε σταθερά να εξαφανίζεται. Οι πολυεθνικές εταιρείες, το άνοιγμα της αγοράς της ανατολής, η ελλιπής στήριξη από το ελληνικό κράτος, ήταν από τα βασικά κριτήρια που “σκότωσαν” την ελληνική βιομηχανία ρούχου. Και το αποτελειωτικό χτύπημα, η κρίση του 08, η οποία κράτησε μέχρι και το τέλους της δεκαετίας, όπου ουσιαστικά τερμάτισε και τις λίγες εταιρείες που προσπαθούσαν να επιβιώσουν και να κρατήσουν την εγχώρια μόδα στην ζωή. Μετά όμως, από κάθε κρίση(οικονομική, πόλεμος, πανδημίες) υπάρχει η ανάπτυξη, καινούριες ιδέες από νέους και δημιουργικούς ανθρώπους, που βλέπουν στο μέλλον και επιθυμούν να αλλάξουν τον κόσμο, μέσα από την δουλειά τους. Τέτοια παραδείγματα, είναι εταιρείες οι οποίες κατά την διάρκεια και μετά την κρίση, άρχισαν να φτιάχνουν από το μηδέν μόδα, την νέα ελληνική μόδα.

Από αριστερά: Zeus+Dione – Daliani, 200€ | Ancient Kallos – Fermeli Vest, 162€ | Ancient Kallos – Akrokeramo Kaftan, 486€ | Zeus+Dione – Nepheli, 210€ | Callista Crafts – Backpack, 585€ | Ancient Greek Sandals – Satira, 180€ | Zeus+Dione – Mando, 795€ | Ancient Kallos – Anthemio, 160€ | Callista Crafts – Shirtdress, 480€ | Ancient Greek Sandals – Sanni, 130€ | Zeus+Dione – Lachouri, 420€ | Ancient Kallos – Mini Tagari, 95€

Εταιρείες όπως Zeus + Δione και Ancient Kallos, οι οποίες βασίζονται περισσότερο στις εξαγωγές παρά την εσωτερική κατανάλωση στην χώρα, βλέπουν τα προϊόντα τους, να κατακτούν τις παγκόσμιες αγορές, κυρίως της ανατολής(Κίνα, Ιαπωνία, Κορέα) και να βρίσκουν ανταπόκριση σε καταναλωτές που διψούν για το ελληνικό στοιχείο, το οποίο ήταν απών τα προηγούμενα χρόνια, πέρα από τις χλαμύδες και τα σανδάλια.

Η εξαγωγή ρούχων με brand name, το οποίο διατηρεί το MadeInGreece στοιχείο, όχι απλά τονώνει την οικονομία και τον κλάδο της ελληνικής βιομηχανίας μόδας, αλλά εξάγει και τον ελληνικό πολιτισμό, είτε αρχαίο, είτε νέο. Και με αυτό τον τρόπο, ο ελληνισμός μπορεί να διασωθεί και να διαδοθεί παγκοσμίως, και πέρα από τον τουρισμό.

Αντώνης Στεργής

Είμαι ο Αντώνης. Από νεαρή ηλικία, κιόλας, μου ζητούσαν την στιλιστική μου "ματιά" για τα ντυσίματα τους. Τον λόγο δεν τον ήξερα ούτε και εγώ, μέχρι που αποφάσισα να το σπουδάσω, συγκεκριμένα Fashion Styling. Ειδικότητα, το Men's Wear.

No Comments Yet

Comments are closed

Το Pretty Dose
περιοδικό pretty dose

Περιοδικό για την μόδα, την ομορφιά, την ευεξία, την προσωπική φροντίδα, την διακόσμηση, τα ταξίδια και για όλα όσα μας κάνουν χαρούμενους!

Διευθύντρια & Υπεύθυνη Έκδοσης:
Χριστιάννα Πίτη

Ιδιοκτησία, Branding & Διαχείριση:
Leading Brands Agency