Η μόδα ανέκαθεν αντλούσε έμπνευση από την καθημερινότητα. Κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά, πολιτισμικά ακόμα και περιβαλλοντικά ζητήματα που απασχολούν εκατομμύρια πολίτες σε όλον τον κόσμο, μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για την επόμενη κολεξιόν, για ένα fashion editorial ή campaign, για μια επίδειξη μόδας ή ένα fashion show.

Στα 100 και παραπάνω χρόνια σύγχρονης μόδας, η ανθρωπότητα έχει βιώσει πολέμους, οικονομικές κρίσεις, επαναστατικά κινήματα, γεωπολιτικές ανακατατάξεις και οικολογικές καταστροφές. Όλα τα παραπάνω, έχουν επηρεάσει άμεσα ή έμμεσα την βιομηχανία της μόδας. Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, λόγω μεγάλης ζήτησης σιδήρου για την δημιουργία πυρομαχικών, τα μεταλλικά αξεσουάρ στα ρούχα(φερμουάρ, κουμπιά) αντικαταστάθηκαν από πλαστικά, όπως επίσης κατά την διάρκεια και των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, η χρήση των υφασμάτων από τους οίκους μειώθηκε αισθητά, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες για στρατιωτικές στολές.

Όπως επίσης, την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2008, κατά την διάρκεια της οποίας πολλοί οίκοι μόδας χρεοκόπησαν ή εξαγοράστηκαν λόγω κακών χρηματοπιστωτικών συνθηκών. Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώθηκε αισθητά, κατευθύνοντας τους σε πιο οικονομικές επιλογές όπως σε προϊόντα της fast fashion βιομηχανίας. Η μόδα και η βιομηχανία ρούχου και στα δύο παραδείγματα προσαρμόστηκε στις συνθήκες και στα δεδομένα κάθε εποχής, ώστε να ανταπεξέλθει.

Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, λειτουργεί η μόδα και εν μέσω μίας πανδημίας, της πανδημίας που συνεχίζουμε να βιώνουμε ακόμα και σήμερα. Πέρα τα οικονομικά και υγειονομικά ζητήματα που προέκυψαν τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η ψυχολογία των πολιτών είναι αυτή που έχει συγκλονιστεί περισσότερο από ποτέ. Ο κατ’ οίκον περιορισμός, οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας, τα κλειστά καταστήματα και μαγαζιά εστίασης ήταν από τους βασικούς παράγοντες που επηρέασαν άμεσα την ψυχολογία του καταναλωτή. Ο μέσος άνθρωπος περιορίστηκε με αποτέλεσμα να μειώσει τα έξοδα του και κυρίως τις αγορές πολυτελών ειδών, όπως ρούχα και αξεσουάρ που προορίζονται για εξόδους. Οι περισσότεροι αρκέστηκα σε ασχολίες μέσα στο σπίτι τους, οπότε επέλεγαν απλά και άνετα ρούχα που δεν θα τους πίεζαν και θα τους “περιόριζαν” ακόμα παραπάνω. Αθλητικά ρούχα, πιτζάμες και λοιπά ρούχα του σπιτιού είναι τα κύρια αγαθά που επέλεγαν οι καταναλωτές εν μέσω καραντίνας.

Αυτό ακριβώς εντόπισαν, μελέτησαν και εκμεταλλεύτηκαν οι εταιρείες μόδας. Πιο φαρδιές γραμμές για να νιώθει ο καταναλωτής πιο άνετος και λιγότερο πιεσμένος, πιο μαλακά και αέρινα υφάσματα για να υπάρχει ευχάριστη αίσθηση, όπως επίσης και πιο απαλά χρώματα, κυρίως παστέλ και χαρούμενα για να εκπέμπουν μια ηρεμία αλλά και ταυτόχρονα αισιοδοξία για το μέλλον. Οι Comfort collections ήταν ένα καινοτόμο προϊόν που πρωτοεμφανίστηκε στην καραντίνα και αποτελούνται από ρούχα με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, καθώς επίσης και το αθλητικό στιλ που έχει επηρεάσει πολύ την φετινή μόδα.

Γενικά, μέσα στην πανδημία και την καραντίνα, η ψυχολογία του καταναλωτή έχει αλλάξει δραστικά. Πλέον ψωνίζει πιο εύκολα μέσω διαδικτύου και eshop, κάνει μεγαλύτερη έρευνα αγοράς με χρήση των social media και μπορεί να ενημερώνεται εύκολα και γρήγορα μέσω ψηφιακών πλατφορμών για τις εξελίξεις της μόδας. Μπορεί η καραντίνα να περιόρισε τους ανθρώπους στα σπίτια τους, αλλά ο άνθρωπος πρόκειται για το πιο εύκαμπτο και προσαρμοστικό ον, καθώς κατάφερε μέσα από μια κρίση, να αλλάξει τις συνήθειες του πάνω στις αγορές του. 

Αντώνης Στεργής

Είμαι ο Αντώνης. Από νεαρή ηλικία, κιόλας, μου ζητούσαν την στιλιστική μου "ματιά" για τα ντυσίματα τους. Τον λόγο δεν τον ήξερα ούτε και εγώ, μέχρι που αποφάσισα να το σπουδάσω, συγκεκριμένα Fashion Styling. Ειδικότητα, το Men's Wear.

No Comments Yet

Comments are closed

Το Pretty Dose
περιοδικό pretty dose

Περιοδικό για την μόδα, την ομορφιά, την ευεξία, την προσωπική φροντίδα, την διακόσμηση, τα ταξίδια και για όλα όσα μας κάνουν χαρούμενους!

Διευθύντρια & Υπεύθυνη Έκδοσης:
Χριστιάννα Πίτη

Ιδιοκτησία, Branding & Διαχείριση:
Leading Brands Agency