Ήλιος και δέρμα: Mάθε όλα όσα πρέπει να ξέρεις!

Ήλιος και δέρμα: Mάθε όλα όσα πρέπει να ξέρεις!

Η ομορφότερη εποχή του χρόνου, το καλοκαίρι σχεδόν έφτασε!

Το πρώτο πράγμα που επηρεάζεται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όπως και κάθε άλλης εποχή, είναι σαφώς το δέρμα μας. Γι’ αυτό θα δώσουμε κάποιες συμβουλές και πληροφορίες για την προστασία από τον ήλιο και το δέρμα μας.

Το δέρμα είναι το μεγαλύτερο όργανο του σώματος. Λειτουργεί σαν «παλτό», που μας τυλίγει γύρω-γύρω και έτσι μπορεί να προστατεύει τα όργανα, που βρίσκονται μέσα στο σώμα μας, από το εξωτερικό περιβάλλον. Προστατεύει το σώμα από το πολύ κρύο και την πολλή ζέστη. Μπορεί να «αντιλαμβάνεται» εύκολα τη ζέστη, το κρύο και την φωτιά, επειδή είναι πολύ ευαίσθητο όργανο. Ο ήλιος στέλνει στη γη ένα αόρατο «φως» που λέγεται υπεριώδης ακτινοβολία. Όταν το δέρμα είναι κάτω από τον ήλιο και την υπεριώδη ακτινοβολία, παράγει μια ουσία που λέγεται βιταμίνη D που είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού, για τα δόντια και τον σκελετό μας.

Προσοχή όμως, γιατί αν δεν προσέξουμε ο ήλιος μπορεί να βλάψει το δέρμα, δηλαδή να δημιουργήσει απλό κοκκίνισμα ή κοκκίνισμα με φουσκάλες ή μπορεί και κάτι χειρότερο.

Προστατεύουμε το δέρμα μας από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο ακολουθώντας τους παρακάτω χρήσιμους κανόνες προστασίας και δίνοντας έμφαση σε πληροφορίες που ίσως δεν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα:

• Η πρώτη εφαρμογή του αντηλιακού θα πρέπει να γίνει περίπου 30 λεπτά πριν την έκθεση στον ήλιο.
• Ξεκινήστε με μικρές περιόδους ηλιοθεραπείας 5 με 10 λεπτά δύο φορές την ημέρα. Σταδιακά αυξήστε την παραμονή σας στον ήλιο.
• Μην εκτίθεστε στην ηλιακή ακτινοβολία στις ώρες αιχμής που ο ήλιος είναι πολύ δυνατός (12:00 –16:00).
• Χρησιμοποιείτε πάντα αντηλιακό με δείκτη, ανάλογα με τον τύπο του δέρματός σας.
• Κατά τη διάρκεια της ηλιοθεραπείας να φροντίζετε για την συνεχή ενυδάτωσή σας πίνοντας νερό, φυσικούς χυμούς, αποφεύγοντας τα αναψυκτικά και τα ανθυγιεινά ροφήματα.
• Μετά την ηλιοθεραπεία το καλύτερο είναι ένα δροσερό ντους, που θα απομακρύνει το υπολείμματα από το λάδι ή το αντηλιακό, καθώς και το αλάτι από τη θάλασσα. Μετά το ντους συνιστάται η χρήση μιας καλής ενυδατικής λοσιόν σε όλο το σώμα για να αποτρέψετε την ξηρότητα. Εάν θεωρείτε ότι το δέρμα σας γίνεται πολύ ξηρό και εύθραυστο μετά από ηλιοθεραπεία χρησιμοποιήστε καθημερινά μια ενυδατική λοσιόν.
• Μην ξεχνάτε το καπέλο και τα γυαλιά σας γιατί η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου είναι εχθρός των ματιών και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην ποιότητα της όρασης εάν δε συμπεριφερθούμε υπεύθυνα και με τις απαραίτητες προφυλάξεις.
• Προστατέψτε την επιδερμίδα του προσώπου από τις ελεύθερες ρίζες επιλέγοντας αντηλιακά προϊόντα με αντιοξειδωτικές ουσίες.
• Αν έχετε λιπαρή επιδερμίδα, διαλέξτε ένα αντηλιακό προϊόν oil-free. Μια λιπαρή σύνθεση μπορεί να φράξει τους πόρους και να προκαλέσει σπυράκια.
• Μην ξεχνάτε τις ευάλωτες περιοχές του προσώπου, όπως τα χείλια. Προστατέψτε τα επιπλέον με ένα εξειδικευμένο αντηλιακό για χείλη.
• Ανανεώνετε το αντηλιακό σας κάθε δύο ώρες ή κάθε φορά που βγαίνετε από το νερό, ακόμη και αν χρησιμοποιείτε αδιάβροχο προϊόν. Γενικά, το νερό, το αλάτι, ο ιδρώτας αλλά και η τριβή με την πετσέτα αποδυναμώνουν κατά 30%–50% την προστασία που προσφέρουν τα αντηλιακά.
• Ο δείκτης φυσικής προστασίας που προσφέρει το μπρούτζινο χρώμα δεν ξεπερνά το SPF4.
• Φοράτε το αντηλιακό σας την ώρα που κολυμπάτε. Οι ακτίνες του ηλίου διαπερνούν το νερό ακόμα και ένα μέτρο κάτω από την επιφάνειά του. Φοράτε το αντηλιακό ακόμα και όταν έχει σύννεφα, ακόμα και κάτω από την ομπρέλα.
• Αν παίρνετε αντισυλληπτικά υπάρχουν πολλές πιθανότητες ο ήλιος να προκαλέσει πανάδες. Διαλέξτε ένα προϊόν με υψηλό δείκτη προστασίας και εμπλουτισμένο με συστατικά που εξισορροπούν την υπερπαραγωγή μελανίνης.
• Αν ήδη έχετε πανάδες, καλό θα είναι να μην το παρακάνετε με τα scrub την περίοδο που σκοπεύετε να κάνετε ηλιοθεραπεία.
• Στο περσινό αντηλιακό ο δείκτης προστασίας ελαττώνεται, για αυτό δεν σας προσφέρει την ίδια προστασία.
• Προσοχή στην πολύωρη παραμονή στον ήλιο. Η υπερβολική δόση ηλιοθεραπείας δεν εξασφαλίζει ομοιόμορφο μαύρισμα που διαρκεί. Αντιθέτως, προκαλεί προβλήματα στην επιδερμίδα, αυξάνει τον κίνδυνο για έγκαυμα και κάνει το δέρμα να μαυρίσει κατά τόπους με τάση να εμφανίζει κηλίδες στα σημεία που είναι περισσότερο εκτεθειμένα, όπως το πρόσωπο.

Οι αλλαγές που υφίστανται στον οργανισμό μας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είναι και θετικές και αρνητικές. Όσον αφορά τα θετικά που μας προσφέρει είναι ότι το καλοκαίρι μας παρέχεται βιταμίνη D από τον ήλιο όπως αναφέραμε και πιο πάνω. Παραδόξως όμως, πολλοί από εμάς έχουν έλλειψη της βιταμίνης αυτής, η οποία συμβάλλει ενεργά σε μία πληθώρα λειτουργιών του οργανισμού. Ένα από τα σημαντικότερα προτερήματά της όμως, είναι η συνεισφορά της στο δέρμα όπως η λαμπερότητα.

Επίσης, μία ακόμη θετική αλλαγή που θα παρατηρήσετε, είναι η μείωση των ενοχλητικών σπυριών και μαύρων στιγμάτων. Ακόμα, το «πολυπόθητο»… μαύρισμα, είναι ένα θετικό που είναι ιδανικό για το μεγαλύτερο ποσοστό αντρών και γυναικών.Οι ακτίνες του ηλίου διεισδύουν στην επιδερμίδα και διεγείρουν την παραγωγή μελανίνης. Η μελανίνη είναι η φυσική προστασία του δέρματος ενάντια στο έγκαυμα.

Το θαλασσινό νερό είναι ένα πλούσιο συστατικό που μοιάζει πολύ με το πλάσμα του αίματος. Χάρη στα ιχνοστοιχεία και τα μέταλλα που υπάρχουν στο θαλασσινό νερό, αυτό έχει πολλές, μοναδικές θεραπευτικές ιδιότητες για το δέρμα. Το αλάτι που περιλαμβάνεται στο νερό της θάλασσας του προσδίδει μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C.

Ταυτόχρονα, η περιεκτικότητά του σε μαγνήσιο προάγει την αντιοξείδωση και παράλληλα εμποδίζει την κατακράτηση υγρών. Το αποτέλεσμα είναι ότι αποτοξινώνει τα κύτταρα του δέρματός σας και το αφήνει απαλό, σφριγηλό, υγιές και νεανικό.

Παρά τις θετικές αλλαγές που συμβαίνουν στο δέρμα μας κατά την καλοκαιρινή περίοδο, θα ήταν παράλειψη αν δεν αναφερόμασταν στις αρνητικές επιπτώσεις. Η αφυδάτωση, είναι από τους χειρότερους εχθρούς του δέρματος. Το θαλασσινό νερό μπορεί να έχει πολλά οφέλη όμως μπορεί να οδηγήσει και σε ξηρότητα του δέρματος. Τα άλατα είναι πολύ δύσκολο να απομακρυνθούν από το δέρμα με το απλό σαπούνι. Έτσι, επικάθονται στο δέρμα και απορροφούν από αυτό την υγρασία του, με αποτέλεσμα την ξηρότητα και τον ταλαιπωρημένο επιδερμικό φραγμό.

Τέλος, η υπεριώδης ακτινοβολία χωρίζεται σε τρείς κατηγορίες: UVA, UVB, UVC. Η UVC ακτινοβολία είναι αποκλεισμένη από το στρώμα του όζοντος αλλά επηρεάζεται αργά από την τρύπα που σταδιακά μεγαλώνει. Η ακτινοβολία UVB φιλτράρεται μερικώς από το στρώμα του όζοντος, είναι υπεύθυνη για την απελευθέρωση της μελανίνης στο δέρμα και προκαλεί το μαύρισμα. Η UVA ακτινοβολία όμως, είναι αυτή που μπορεί να διαπεράσει τα εξωτερικά στρώματα της γης και να προκαλέσει βλάβες στα μάτια μας, πολλές φορές ανεπανόρθωτες, όπως π.χ. ο καταρράκτης, το πτερύγιο, η τύφλωση χιονιού, η φωτοκερατίτιδα, συχνά ο καρκίνος των βλεφάρων και πιο σπάνια της ίριδας.

Η χρήση αντηλιακών προϊόντων στην περιοχή γύρω από τα μάτια είναι απαραίτητη, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες πρόωρης γήρανσης. Εξειδικευμένες κρέμες ματιών με δείκτη κατά της UVA και UVB ακτινοβολίας, μας παρέχουν άμεση προστασία αλλά και περιποίηση αναλόγως τον κάθε τύπο δέρματος αλλά και την ηλικία.

Σημαντικό, επίσης, είναι να περιέχουν στα συστατικά τους βιταμίνες C και E, που είναι ιδιαιτέρως αντιοξειδωτικές. Η τοπική εφαρμογή της βιταμίνης C μειώνει τον αριθμό μη φυσιολογικών κυττάρων που προκαλούνται από την πολύωρη έκθεση στον ήλιο ενώ επίσης μειώνει τις βλάβες που προκαλεί η ακτινοβολία UV στο DNA. Ακόμη, η β-καροτίνη και το σελήνιο είναι ιδιαιτέρως αντιοξειδωτικά συστατικά που προστατεύουν τα κύτταρα και την ακεραιότητά τους ενάντια στην καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών. Επιπλέον, η β-καροτίνη ενεργεί ως φυσικό αντηλιακό, αυξάνοντας την ικανότητα αντανάκλασης του φωτός και συμβάλλοντας στη βελτίωση της όρασης.

Όλα αυτά μπορούμε να τα βρούμε σε φυσικά σκευάσματα και συμπληρώματα διατροφής στα φαρμακεία, πάντα συνοδευόμενα από τη συμβουλή του φαρμακοποιού. Συνοψίζοντας, μπορούμε να θωρακίσουμε τον οργανισμό μας και να προστατέψουμε τα μάτια και το δέρμαμας από τις συνέπειες της ηλιακής ακτινοβολίας εφαρμόζοντας όσα αναφέραμε. Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία…

Καλό καλοκαίρι με υπευθυνότητα!

Συντάκτης: Φαίδρα Γκανάκη

Αρχισυνταξία & Δημοσιογραφική Επιμέλεια: Xριστιάννα Πίτη.