Έλλειψη Βιταμίνης D: Πως να καλύψεις τις ανάγκες σου μέσω της διατροφής

Έλλειψη Βιταμίνης D: Πως να καλύψεις τις ανάγκες σου μέσω της διατροφής

Ζούμε σε μία τόσο ηλιόλουστη χώρα, παρ’ όλα αυτά η έλλειψη της βιταμίνης D παρατηρείται σε ένα μεγάλο ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού.

Τι είναι η βιταμίνη D;

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και αποτελεί ένα από τα βασικά θρεπτικά συστατικά για την υγεία του ανθρώπου. Διακρίνεται σε δυο ενώσεις, την D2 (εργοκαλσιφερόλη) και την D3 (χοληκαλσιφερόλη).

Η D2 λαμβάνεται μέσω ορισμένων τροφίμων φυτικής προέλευσης ενώ, η D3 ανευρίσκεται σε τροφές ζωικής προέλευσης ( π.χ μουρουνέλαιο) και συντίθεται στο δέρμα υπό την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας (έκθεση του δέρματος στον ήλιο για 30 λεπτά την ημέρα χωρίς αντηλιακό). Οι αποθηκευμένες ποσότητες της βιταμίνης D στο ανθρώπινο σώμα υπολογίζονται μετρώντας τα επίπεδα των συγκεντρώσεων του κύριου μεταβολίτη της βιταμίνης D3 (25-υδρόξυβιταμίνης D3).

Γιατί είναι απαραίτητη;

Η βιταμίνη D είναι στην πραγματικότητα είναι μια στεροειδική προ-ορμόνη και είναι απαραίτητη για την διατήρηση της ομοιόστασης του ασβεστίου και του φωσφόρου στο έντερο και στα οστά και των μεταβολισμό ορισμένων πρωτεϊνών.

Που συμβάλει;

Συμβάλει στη:

  1. καλύτερη δυνατή απορρόφηση ασβεστίου από τον οργανισμό
  2. διαμόρφωση της κυτταρικής ανάπτυξης
  3. σωστή λειτουργία του νευρομυϊκού και ανοσοποιητικού συστήματος και
  4. μείωση εμφάνισης φλεγμονών

Πηγές:

  • Λιπαρά Ψάρια (σολομό, σαρδέλες, σκουμπρί )
  • κρόκος αυγού
  • τόνος σε κονσέρβα
  • κόκκινο κρέας
  • συκώτι ψαριού και τα έλαια αυτού
  • εμπλουτισμένα τρόφιμα, π.χ. εμπλουτισμένα δημητριακά, γάλα σε σκόνη, βούτυρο και μαργαρίνη
  • συμπληρώματα διατροφής

Τα παραπάνω τρόφιμα θα σε βοηθήσουν να αυξήσεις τα αποθέματα της βιταμίνης D στον οργανισμό σου. Αναζήτησε λοιπόν, τη διατροφική ετικέτα των προϊόντων που επιλέγεις, και έλεγξε εάν περιέχουν βιταμίνη D, καθώς επίσης και την ποσότητα βιταμίνης D που περιέχει το κάθε προϊόν. Η ποσότητα της βιταμίνης D σε κάθε σκεύασμα ποικίλλει, 1 μg βιταμίνης D = 40 IU’s!

Ομάδες Υψηλού Κινδύνου

  • Όσοι έχουν μειωμένη έκθεση στον ήλιο
  • Οι γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης
  • Οι γυναίκες που θηλάζουν
  • Τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι
  • Τα άτομα με σκούρο δέρμα
  • Εκείνοι που καλύπτουν ολόκληρο το σώμα τους όταν βγαίνουν στο φως
  • Όσοι ζουν σε ιδρύματα
  • Οι ασθενείς με καρκίνο του δέρματος
  • Όσοι αποφεύγουν εντελώς τον ήλιο
  • Παχύσαρκα άτομα (Η υπερβολική συσσώρευση λίπους δεσμεύει την βιταμίνη D εμποδίζοντας την απελευθέρωση της στο αίμα).

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη της βιταμίνης;

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D μπορεί να προκαλέσει διαταραχές όπως η ραχίτιδα στα παιδιά, η οστεομαλακία στους ενήλικες και διαταραχές στην ομαλή λειτουργία του θυρεοειδή. Πλήθος μελετών έχουν συνδέσει την έλλειψη της βιταμίνης με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας και ο διαβήτης τύπου Ι.

Έλλειψη, έχουμε όταν τα επίπεδά της στο αίμα είναι κάτω από 20ngr/ml.

Ποια τα συμπτώματα έλλειψης;

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που σχετίζονται με την έλλειψη βιταμίνης D είναι μυϊκή αδυναμία, πόνο στα οστά, αυξημένη εφίδρωση στο μέτωπο και κόπωση.

Ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη:

 

Ηλικία Συνιστώμενη Πρόσληψη
Έως 12 μηνών 400 IU’s
Παιδιά 1-13 έτη 600 IU’s
Έφηβοι 14-18 έτη 600 IU’s
Ενήλικες 19-70 έτη 600 IU’s
Ενήλικες > 71 έτη 800 IU’s
Εγκυμονούσες και θηλάζουσες 600 IU’s

 

  • Για περισσότερες πληροφορίες μπορείς να επισκεφθείς το profil της ειδικού στο Instagram sto link:

https://www.instagram.com/nutrition_home/ 

Αλλά και στην ιστοσελίδα:

https://nutritionhome.gr/

Πηγή:https://nutritionhome.gr/