Ζούμε σε μία τόσο ηλιόλουστη χώρα, παρ’ όλα αυτά η έλλειψη της βιταμίνης D παρατηρείται σε ένα μεγάλο ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού.

Τι είναι η βιταμίνη D;

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και αποτελεί ένα από τα βασικά θρεπτικά συστατικά για την υγεία του ανθρώπου. Διακρίνεται σε δυο ενώσεις, την D2 (εργοκαλσιφερόλη) και την D3 (χοληκαλσιφερόλη).

Η D2 λαμβάνεται μέσω ορισμένων τροφίμων φυτικής προέλευσης ενώ, η D3 ανευρίσκεται σε τροφές ζωικής προέλευσης ( π.χ μουρουνέλαιο) και συντίθεται στο δέρμα υπό την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας (έκθεση του δέρματος στον ήλιο για 30 λεπτά την ημέρα χωρίς αντηλιακό). Οι αποθηκευμένες ποσότητες της βιταμίνης D στο ανθρώπινο σώμα υπολογίζονται μετρώντας τα επίπεδα των συγκεντρώσεων του κύριου μεταβολίτη της βιταμίνης D3 (25-υδρόξυβιταμίνης D3).

Γιατί είναι απαραίτητη;

Η βιταμίνη D είναι στην πραγματικότητα είναι μια στεροειδική προ-ορμόνη και είναι απαραίτητη για την διατήρηση της ομοιόστασης του ασβεστίου και του φωσφόρου στο έντερο και στα οστά και των μεταβολισμό ορισμένων πρωτεϊνών.

Που συμβάλει;

Συμβάλει στη:

  1. καλύτερη δυνατή απορρόφηση ασβεστίου από τον οργανισμό
  2. διαμόρφωση της κυτταρικής ανάπτυξης
  3. σωστή λειτουργία του νευρομυϊκού και ανοσοποιητικού συστήματος και
  4. μείωση εμφάνισης φλεγμονών

Πηγές:

  • Λιπαρά Ψάρια (σολομό, σαρδέλες, σκουμπρί )
  • κρόκος αυγού
  • τόνος σε κονσέρβα
  • κόκκινο κρέας
  • συκώτι ψαριού και τα έλαια αυτού
  • εμπλουτισμένα τρόφιμα, π.χ. εμπλουτισμένα δημητριακά, γάλα σε σκόνη, βούτυρο και μαργαρίνη
  • συμπληρώματα διατροφής

Τα παραπάνω τρόφιμα θα σε βοηθήσουν να αυξήσεις τα αποθέματα της βιταμίνης D στον οργανισμό σου. Αναζήτησε λοιπόν, τη διατροφική ετικέτα των προϊόντων που επιλέγεις, και έλεγξε εάν περιέχουν βιταμίνη D, καθώς επίσης και την ποσότητα βιταμίνης D που περιέχει το κάθε προϊόν. Η ποσότητα της βιταμίνης D σε κάθε σκεύασμα ποικίλλει, 1 μg βιταμίνης D = 40 IU’s!

Ομάδες Υψηλού Κινδύνου

  • Όσοι έχουν μειωμένη έκθεση στον ήλιο
  • Οι γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης
  • Οι γυναίκες που θηλάζουν
  • Τα μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι
  • Τα άτομα με σκούρο δέρμα
  • Εκείνοι που καλύπτουν ολόκληρο το σώμα τους όταν βγαίνουν στο φως
  • Όσοι ζουν σε ιδρύματα
  • Οι ασθενείς με καρκίνο του δέρματος
  • Όσοι αποφεύγουν εντελώς τον ήλιο
  • Παχύσαρκα άτομα (Η υπερβολική συσσώρευση λίπους δεσμεύει την βιταμίνη D εμποδίζοντας την απελευθέρωση της στο αίμα).

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη της βιταμίνης;

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D μπορεί να προκαλέσει διαταραχές όπως η ραχίτιδα στα παιδιά, η οστεομαλακία στους ενήλικες και διαταραχές στην ομαλή λειτουργία του θυρεοειδή. Πλήθος μελετών έχουν συνδέσει την έλλειψη της βιταμίνης με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας και ο διαβήτης τύπου Ι.

Έλλειψη, έχουμε όταν τα επίπεδά της στο αίμα είναι κάτω από 20ngr/ml.

Ποια τα συμπτώματα έλλειψης;

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που σχετίζονται με την έλλειψη βιταμίνης D είναι μυϊκή αδυναμία, πόνο στα οστά, αυξημένη εφίδρωση στο μέτωπο και κόπωση.

Ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη:

 

Ηλικία Συνιστώμενη Πρόσληψη
Έως 12 μηνών 400 IU’s
Παιδιά 1-13 έτη 600 IU’s
Έφηβοι 14-18 έτη 600 IU’s
Ενήλικες 19-70 έτη 600 IU’s
Ενήλικες > 71 έτη 800 IU’s
Εγκυμονούσες και θηλάζουσες 600 IU’s

 

  • Για περισσότερες πληροφορίες μπορείς να επισκεφθείς το profil της ειδικού στο Instagram sto link:

https://www.instagram.com/nutrition_home/ 

Αλλά και στην ιστοσελίδα:

https://nutritionhome.gr/

Πηγή:https://nutritionhome.gr/
No Comments Yet

Comments are closed

Το Pretty Dose
περιοδικό pretty dose

Περιοδικό για την μόδα, την ομορφιά, την ευεξία, την προσωπική φροντίδα, την διακόσμηση, τα ταξίδια και για όλα όσα μας κάνουν χαρούμενους!

Διευθύντρια & Υπεύθυνη Έκδοσης:
Χριστιάννα Πίτη

Ιδιοκτησία, Branding & Διαχείριση:
Leading Brands Agency